chtěla bych se dělit o to, na co jsem přišla nebo o to, co je pro mě vzácné

Cukrárna

2. 11. 2018 12:12
Rubrika: zamyšlení

Jsem v kostele doma, protože jsem do něj byla nejprve vožena a pak do něj sama chodila či jezdila. I mešní písně jsem tedy slýchávala od útlého věku. Musím ale říct, že kdyby ty texty slyšel nějaký dnešní mladý člověk, zřejmě by jim téměř nerozuměl a někdy by se asi musel i zasmát. Některé texty jsou už více než 100 let staré.

Včera se zpívala "cukrárna" - píseň 840 Všichni boží vyvolení, kde se v každé sloce opakuje "milému Ježíši, dobrému Ježíši, sladkému Ježíši." Ježíš ale přece není nějaké lízátko! Přesto mi to nešlo z hlavy. Dnes se řekne "je sladké" ještě tak o miminku.

 Ovšem 301 - to je Ó, můj nejsladší Ježíši - takže ta předčí i turecký med. Té můj kamarád varhaník říká "sacharidy". Mešní písně by potřebovaly revizi. Myslím, že kvůli nim trpí tak úžasná a důležitá událost, jakou je mše sv.

Zobrazeno 4286×

Komentáře

fragaria

Jak to udělat, aby bylo vyhověno všem stranám? Starší lidé mají některé mešní písně opravdu rádi.

Třeba můj děda byl smutný z nového vydání kancionálu kolem roku 1990, protože mu zmizely některé písně, nebo byl částečně pozměněný text...

paluška

Já bych to nechala, archaismy mám vážně ráda? Spíš mě vytáčí, když se písnička zbytečně táhne. V Cukrárně je totiž změna z 2/4 na 3/4 rytmus, což u nás v kostele znamená extra zpomalení a následné zpívání Míiíílééémůůů Jééééžíííší...

prig

Jaká ironie - když se do jednoho taktu místo dvou dob mají vejít doby tři, nedojde ke zrychlení, ale naopak ke zpomalení....

HelenaH

Tyhle sladké písničky vznikly v předkoncilní době-kněz stál čelem k oltáři a sloužil mši svatou v latině. Lid Boží v lavičkách se při tom modlil růženec a zpíval písničky?
Pamatuju,že babička a děda si ty písničky občas pobrukovali i doma, tak je přijali za své.

Vianney

Revize by byla potřeba, i když - přiznávám, že "sacharidy" mi zas tak nevadí. Chtělo by to revizi dogmatickou. Aby zmizely takové ty případy, kdy "na hoře obětní Otcův hněv Syn smíří." - to staví proti sobě Otce a Syna, naštvaný Otec si na Synovi chladí žáhu. Tohle považuju za větší potíž. Ne vše, co zní zbožně, je taky věroučně ok.

HelenaH

Díky za tento komentář Vianneyi?

KMirjam

Myslím si, že to není jen archaismy, ale tím, že se do našich kancionálu dostávaly většinou podobné nekvalitní texty i melodie z 19. stol. jako u většiny dnešních,aktuálních ale většinové rovněž nekvalitních hudebně i textove , křesťanských písniček zpívaných při kytarových mších. Je to asi proto, že obojí kladou malé nároky na paměť i na zpěv.

Mnohem lepší písně ma Evangelický zpěvník, kde jsou písně daleko starší , s daleko více archaismy, a přesto mnohem lepší, kvalitnější. U nás holt zvítězil sentiment 19.stol. s jeho barvotisky, kyci a vším tím sladkým pozlátkem obecne.
Vítězství kýče a snaha slevit z nároku nas tak nadále zpovrchnuje , naivizuje , snižuje latku našich možností ale i vkusu.
Ne, opravdu si nemyslím že za to mohou archaismy. Ale nekvalitní výběr. Stejně jako dnes

Ludmila Sobotková (Lidunka)

Mně se mešní písně většinou moc líbí, broukám si je i ve škole a občas dáme po ránu s kolegyní nějakou kancionálovku ;)

Clara

@Vianney a není ten Otcův hněv mířen na nás, nikoliv na Syna?

Vianney

@Clara Ale tady vůbec nejde o to, kam ten hněv směřuje. Ta formulace staví proti sobě Otce a Syna, popírá jednotu jejich vůle. Do důsledku dotaženo: máme tu učebnicovou dualistickou herezi (jakoby dva bohové - zlý, který trestá a hodný, který to odskáče). Kdyby to platilo, měli bychom dva bohy (což si například mysleli kataři).

LiduškaŠ

Mně vůbec nevadí písně staré, dokonce myslím, že čím starší, tím lepší. Často si uvědomím, kolik generací před námi tu píseň už zpívalo, kolikrát už tou písní byl vyjádřen vztah k Bohu. Když jí zpívám, připojuji se k tomu velkému zástupu. Však slovník lidovek už taky nepoužíváme, taky se neškrtají a mladí nemají problém je zpívat.
Pravda, o teologické stránce některých písní by se mohlo podiskutovat.

PetraO

Ony ty staré písně jsou svým způsobem dobový dokument. Jinak Dr. Josef Myslivec, známý především jako byzantolog a znalec středověké ikony, který byl i katolickým aktivistou, v 50. letech během svého věznění přemýšlel právě nad obsahem písní, které se mu jevily už tehdy jako příliš sentimentální, ploché a pro inteligentního člověka už nepřijatelné (žil a pracoval v Praze, coby intelektuál se pohyboval mezi stejně laděnými lidmi). Díky tomuto se zrodil Svatohavelský zpěvník, který se dočkal nového vydání v roce 2008.

dromedar

"Díky tomuto se zrodil Svatohavelský zpěvník, který se dočkal nového vydání v roce 2008."

Pozoruhodné dílo, které ale asi nikdy nemělo šanci prosadit se mimo vysoce specifické prostředí týnské farnosti. Mrtvá památka, knížka do knihovničky pro týnské fandy a zasvěcence.

Theresie

:D dobré přirovnání, to by mě nenapadlo. U nás ve farnosti se teď častěji zpívá skladba ze které se bere i vyznání víry a beránku boží v jiné tónině a pokud nemáte kancionál jste nahraní protože vám nepomůže ani mobilní appka

Zobrazit 14 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková