Úvod do Nového zákona - D.A.Carson a D.H.Moon (Návrat domů 2008) historie - Athanasions - Egypťan - hájí plné božství Kristovo Po pádu římské říše se na západě dramatick snížila gramotnost.Bylo nevzdělané duchovenstvo i vladaři. Střediskem vzdělanosti byly kláštery. sv. Bernard (1090 - 1153) - představoval mystický proud v církvi sv. Tomáš Akvinský (1224 - 1274)- Summa Theologiae. Rozdělil SZ na tři části. OTázka, jak pojmout vztah mezi SZ a NZ - příspěvek Tomášův v této oblasti nás ovlivňuje dodnes. Rozlišujeme čtyři úrovně výkladu Písma: 1. doslovný smysl - vypovídá o tom, co se stalo 2. alegorický - říká nám, čemu máme věřit 3. morální - říká nám, co máme dělat 4. eschatologický - říká nám, kam směřujeme První tištěné vydání NZ - 1514 V renesanci založeno několi universit. Křesťanští humanisté - nejvýraznější Erasmus Rotterdamský. "Odpovědný přístup k NZ se nebude vyrovnávat pouze se skutečností, že se jedná o text a je třeba porozumět charaktristice tohoto textu, ale i s tím, že tento text nám sděluje úžasný příběh, chce nám sdělit určité pravdy o Bohu, o jeho lidu, o našem původu a určení. Linie tohoto příběhu vyžaduje, abychom byli citliví na to, jak se toto drama odvíjí jakožto součást dějin spásy." (str. 50) Jde o to přemýšlet, jak slova působí, čeho chtějí dosáhnout a nejen to, co znamenají. MARKOVO EVANGELIUM -Mk se soustředí především na Ježíšovo jednání, méně na vyučování. Ježíš je neustále "v pohybu" -nadpisy evangelií byly doplněny během 2.stol. Papius (biskup ve Fýgii) svědčí o tom, že evangelium sepsal skutečně Marek. Stal se tlumočníkem Petrovým. - Markova řečtina je jednoduchá a přímočará - místo sepsání - zřejmě Řím, asi polovina 60.let 1.století adresáti - zřejmě Římané - obsahuje totiž velké množství latinismů Mk se soustředí na Ježíšovo jednání, především na zázraky, hluboce se zajímá o Ježíšovo utrpení - chce svým čtenářům pomoci pochopit, KDO JE JEŽÍŠ A CO JE SKUTEČNÉ UČEDNICTVÍ Markovo evangelium zůstalo po staletí stranou pozornosti. Význačného postavení dosáhlo až v 19.stol- Liberární vykladačská škola shledala v jedoduchostistylu a nezatíženosti teolog., pojmy důkaz staršího a realistického podání Ježíšova života, než poskytovala ostatní evangelia. Zřejmě byl sepsáno jako první. Hengel - Marka je nutn brát jako historika raného křesťanství. Propojil křesťanskou víru s historickými událostmi. JEŽÍŠ JE TRPÍCÍ BOŽÍ SYN A MY MU MŮŽEME SPRÁVNĚ POROZUMĚT JEN VE SVĚTLE TOHOTO UTRPENÍ.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.